Brasserie Het Zesde Zintuig

Gezellig eten & drinken

Bedrijfsprofiel

Waarom leid je op? / Wat is de bedrijfsvisie?

De reden waarom ik leerlingen wil opleiden in mijn bedrijf, is om deze jonge mensen de kennis en vaardigheden van het vak over te brengen zodat zij later in de toekomst daar gebruik van kunnen maken.
Daarbij komt dat ons bedrijf sterk aan het groeien is en het prettig is om extra handen in de keuken erbij te hebben. Het is financieel ook aantrekkelijker om jonge koks in dienst te hebben. Deze mensen hebben ook een frisse kijk op het geheel en kunnen een goede bijdrage leveren om de kwaliteit binnen het bedrijf te verbeteren.

Wat kan een leerling in ons bedrijf bereiken?

Na de stage van een leerling kan deze de functie van “zelfstandig werkend kok” binnen ons bedrijf vervullen. Bij voldoende zelfontwikkeling heeft de leerling de mogelijkheid om zich te specialiseren in specifieke vakbekwaamheden in de keuken, bijvoorbeeld brood en/of banket.

Leerlingprofiel

Gewenste kennis van de leerling

Bij aanvang van de stage verwacht ik van de leerling dat er een goede inzet is en dat hij/zij gemotiveerd is om dingen te leren. De leerling moet achter zijn/haar keuzes staan om kok te worden.
Het is prettig iemand te hebben die een consumptieve vooropleiding heeft gehad. Het opleidingsniveau mag variëren van 1 tot en met 3. Aangezien er komend schooljaar een leerling bij ons in dienst treedt met niveau 3, zal de jaarplanning ook op dit niveau aansluiten.

Gewenste vaardigheden van de leerling

Afhankelijk van het niveau waarop hij/zij binnenkomt zijn er bepaalde vaardigheden gewenst. In ons geval zal dit niveau 3 zijn.
Gewenste vaardigheden van een leerling met niveau 3 zijn:
plannen van de MEP, bereiden van de MEP, kennis van HACCP productkennis
schoonmaaktechnieken (ontvellen, schillen, wassen etc.)
opdeeltechnieken (snijden, snipperen, hakken, plukken etc.) koude voorbewerkingen (kloppen, mengen, opbinden etc.)
warme voorbereidingen (passeren, pureren etc.) kooktechnieken (koken, bakken, stoven etc.)
bereidingstechnieken (vb. koude saus maken etc.) afwerktechnieken (vb. garneren)

Gewenste persoonlijke kwaliteiten/eigenschappen van de leerling

De persoonlijke kwaliteiten/eigenschappen die een leerling dient te hebben bij aanvang van de stage zijn:
houden van eten en drinken, willen uitproberen/proeven van producten
leergierig, opbouwend kritiek willen ontvangen, teamgericht, zelfstandig,oplossingsgericht
initiatief tonen, creatief, betrouwbaar, verantwoordelijkheidsgevoel, sociaal, verzorgd
correct (naar collega’s en gasten), beheersing Nederlandse taal